Google verprutst het internet

Op vakantie in Duitsland eens gekeken hoe de website van Het Tuinhuis naar voren komt bij een zoekopdracht naar “b&b emmen” in Google.

Nou niet dus. De resultaten die wel zichtbaar zijn, zijn die van grote ketens, Trivago, hotels.com en van enkele bij grote ketens aangesloten lokale hotels. Dit wordt veroorzaakt door de schijnbaar eerlijke veronderstelling dat de website die de meeste bezoekers krijgt, het belangrijkst is en door Google bovenaan in de zoekresultaten geplaatst wordt. Daar komt dan nog bij dat je bij Google via het programma “adwords” een hoog resultaat kunt kopen, en daarmee de kleine ondernemer buiten spel zet. Tenzij die betaalt natuurlijk. Een paar jaar geleden was dat nog anders, toen was veel meer de inhoud van de website van belang voor een hoog resultaat. En zo hoort het ook eigenlijk. Iemand die als zoekopdracht expliciet “B&B” vermeldt, moet je niet naar hotelwebsites sturen.
Dan nog iets; sinds 1 augustus worden websites zonder SSL certificaat door de Googlebrowser Chrome als onveilig aangemerkt.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.